Auratein - औरतें By रमाशंकर यादव विद्रोही | Women Empowerment Poems - Kuch Auraton Me Apni Ichha Se...
Auratein - औरतें | रमाशंकर यादव विद्रोही
Motivational Poem On Women
Women Empowerment Poems
कुछ औरतों ने
अपनी इच्छा से
कुएँ में कूदकर जान दी थी,
ऐसा पुलिस के रिकार्डों में दर्ज है।
और कुछ औरतें
चिता में जलकर मरी थीं,
ऐसा धर्म की किताबों में लिखा है।
मैं कवि हूँ,
कर्ता हूँ,
क्या जल्दी है,
मैं एक दिन पुलिस और पुरोहित,
दोनों को एक ही साथ
औरतों की अदालत में तलब कर दूँगा,
और बीच की सारी अदालतों को
मंसूख कर दूँगा।
मैं उन दावों को भी मंसूख कर दूँगा,
जिन्हें श्रीमानों ने
औरतों और बच्चों के ख़िलाफ़ पेश किया है।
मैं उन डिक्रियों को निरस्त कर दूँगा,
जिन्हें लेकर फ़ौजें और तुलबा चलते हैं।
मैं उन वसीयतों को ख़ारिज कर दूँगा,
जिन्हें दुर्बल ने भुजबल के नाम की होंगी।
मैं उन औरतों को
जो कुएँ में कूदकर या चिता में जलकर मरी हैं,
फिर से ज़िंदा करूँगा,
और उनके बयानात को
दुबारा क़लमबंद करूँगा,
कि कहीं कुछ छूट तो नहीं गया!
कि कहीं कुछ बाक़ी तो नहीं रह गया!
कि कहीं कोई भूल तो नहीं हुई!
क्योंकि मैं उन औरतों के बारे में जानता हूँ
जो अपने एक बित्ते के आँगन में
अपनी सात बित्ते की देह को
ता-ज़िंदगी समोए रही और
कभी भूलकर बाहर की तरफ़ झाँका भी नहीं।
और जब वह बाहर निकली तो
औरत नहीं, उसकी लाश निकली।
जो खुले में पसर गई है,
माँ मेदिनी की तरह।
एक औरत की लाश धरती माता
की तरह होती है दोस्तो!
जो खुले में फैल जाती है,
थानों से लेकर अदालतों तक।
मैं देख रहा हूँ कि
जुल्म के सारे सबूतों को मिटाया जा रहा है।
चंदन चर्चित मस्तक को उठाए हुए पुरोहित,
और तमग़ों से लैस सीनों को फुलाए हुए सैनिक,
महाराज की जय बोल रहे हैं।
वे महाराज जो मर चुके हैं,
और महारानियाँ सती होने की तैयारियाँ कर रही हैं।
और जब महारानियाँ नहीं रहेंगी,
तो नौकरानियाँ क्या करेंगी?
इसलिए वे भी तैयारियाँ कर रही हैं।
मुझे महारानियों से ज़्यादा चिंता
नौकरानियों की होती है,
जिनके पति ज़िंदा हैं और
बेचारे रो रहे हैं।
कितना ख़राब लगता है एक औरत को
अपने रोते हुए पति को छोड़कर मरना,
जबकि मर्दों को
रोती हुई औरतों को मारना भी
ख़राब नहीं लगता।
औरतें रोती जाती हैं,
मरद मारते जाते हैं।
औरतें और ज़ोर से रोती हैं,
मरद और ज़ोर से मारते हैं।
औरतें ख़ूब ज़ोर से रोती हैं,
मरद इतने ज़ोर से मारते हैं कि
वे मर जती हैं।
इतिहास में वह पहली औरत कौन थी,
जिसे सबसे पहले जलाया गया,
मैं नहीं जानता,
लेकिन जो भी रही होगी,
मेरी माँ रही होगी।
लेकिन मेरी चिंता यह है कि
भविष्य में वह आख़िरी औरत कौन होगी,
जिसे सबसे अंत में जलाया जाएगा,
मैं नहीं जानता,
लेकिन जो भी होगी
मेरी बेटी होगी,
और मैं ये नहीं होने दूँगा।
-
रमाशंकर यादव 'विद्रोही'
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Kuch Auraton Me Apni Ichha Se... |
Motivational Poem On Women
Women Empowerment Poems
Auratein - औरतें By रमाशंकर यादव विद्रोही | Women Empowerment Poems - Kuch Auraton Me Apni Ichha Se...
"Auratein - औरतें" by Ramashankar Yadav 'Vidrohi' is a powerful voice in the realm of Women Empowerment Poems. Known for his bold, revolutionary poetry, Vidrohi brings forward the suppressed voices of countless women across history. The poem opens with a haunting truth – "Kuch Auraton Ne Apni Ichha Se..." (some women took their lives by their own will) – questioning the authenticity and morality of such claims made by institutions like police and religion.
Breaking the Silence of History
The poet criticizes historical narratives that present women's oppression as destiny or divine will. He talks about how:
Police records frame suicides as voluntary acts.
Religious scriptures glorify "सती" as sacrifice.
Courts and social systems repeatedly deny justice to women.
In one sweeping declaration, Vidrohi imagines summoning police and priests to a new kind of courtroom — the court of women. This idea reclaims justice not from documents or laws, but from truths buried in silence.
Resurrecting the Silenced: A Call to Justice
Through a poetic metaphor, Vidrohi says he will resurrect the women who were forced into death and re-record their statements. He ensures:
"मैं उन औरतों को फिर से ज़िंदा करूँगा, और उनके बयानात को दुबारा क़लमबंद करूँगा।"
This isn't just a fantasy—it is an act of poetic rebellion, women empowerment, and historical correction.
The Domestic Cage and Its Cost
Vidrohi paints the tragic image of women who lived their whole lives within a confined domestic space:
"जो अपने एक बित्ते के आँगन में अपनी सात बित्ते की देह को ता-ज़िंदगी समोए रही।"
These women, when they finally emerged, did not walk out alive—they came out as corpses, reminders of cultural suffocation.
Symbolism of the Woman’s Body: From Home to Earth
He equates a woman’s dead body to Mother Earth (माँ मेदिनी) — vast, silent, and abused. Her body becomes a site of evidence that spans from police stations to courtrooms, revealing the systemic erasure of truth.
Satire and Irony: A Nation of Dead Kings and Crying Husbands
The poem also mocks the glorification of dead kings, the rituals of burning queens, and shifts attention to the unseen grief of maids and laboring women.
While men glorify their pain, women are expected to die silently. But Vidrohi, through his art, refuses this norm.
Male Violence vs. Female Pain: A Vicious Cycle
The poet repeats the cruel cycle:
"औरतें रोती जाती हैं, मरद मारते जाते हैं..."
The rhythm of violence increases until the woman dies. This brutal depiction is not fictional—it's everyday reality for many women, globally.
Universal Motherhood and Daughterhood
Vidrohi’s empathy is complete when he says:
"इतिहास में वह पहली औरत कौन थी... मेरी माँ रही होगी।"
And more importantly:
"जिसे सबसे अंत में जलाया जाएगा... मेरी बेटी होगी। और मैं ये नहीं होने दूँगा।"
Here lies the ultimate declaration: He will not let the cycle continue. This is not just poetry. It is a promise, a revolutionary vow.
Why This Poem Matters in Women Empowerment Discourse
In a time when Women Empowerment is a global conversation, 'Auratein' by Vidrohi transcends time. It breaks open:
Institutional denial
Religious suppression
Patriarchal violence
Generational trauma
This poem should be essential reading in gender studies, literature, and human rights forums.
Conclusion
“Auratein - औरतें” is not just a Women Empowerment Poem. It is a resurrection spell, a literary courtroom, and a war cry against oppression. Ramashankar Yadav 'Vidrohi' doesn't just write — he fights, through words, for every woman who was ever told to stay silent.
Read this poem not with your eyes, but with your conscience.